Frågor och svar – ekonomisk förvaltning
Välkommen till vår sida för frågor och svar om den ekonomiska förvaltningen i Pigello. Här hittar du information om vanliga frågor som kan uppstå när vi övergår till vårt nya affärssystem. Syftet med sidan är att ge tydliga svar och praktiska anvisningar om allt från månadsvisa avier till digitala betalningssätt och andra administrativa rutiner. Informationen riktar sig både till medlemmar och styrelser för att göra övergången så smidig som möjligt. Tveka inte att kontakta oss om du inte hittar svaret på din fråga här.
Varför får jag en avi för varje månad istället för för tre månader samtidigt?
Vi övergår till månadsvis avisering i det nya systemet Pigello, vilket ger en mer aktuell och tydlig bild av betalningarna för medlemmarna.
Hur kan jag ansöka om autogiro?
Autogiro ansöks direkt i din internetbank. Sök efter föreningens namn som betalningsmottagare och ange ditt personnummer som betalarnummer.
Hur ansluter jag mig till e-faktura?
Du ansluter till e-faktura via din internetbank. Sök efter din förening som betalningsmottagare och följ bankens instruktioner.
Kan jag få mina avier via Kivra?
Ja, du kan ansluta dig via Kivras app eller webbplats.
Kan jag få mina avier via e-post?
Ja, det kommer att finnas möjlighet att få avier via e-post i Pigello.
Kan jag få min avi på pappersavi?
Ja, om vi inte har uppgifter om e-post, autogiro, e-faktura eller Kivra skickas pappersavier till din adress.
Varför erbjuder ni inte längre inbetalningskort på avin?
Inbetalningskortet används så pass sällan att det inte längre är försvarbart att lägga ned den tid och de resurser som krävs för att återskapa dess utseende. Våra avier innehåller redan alla uppgifter som behövs för att genomföra en betalning – belopp, bankgiro, OCR och förfallodatum.
Dessutom är digitala fakturor både säkrare, flexiblare, billigare, klimatsmartare och betydligt mindre arbetskrävande. Därför har vi valt att inte längre erbjuda inbetalningskort.
Jag har inte fått min avi, hur får jag en ny?
Aviseringen för oktober månad kan komma senare än vanligt på grund av systembytet som sker i september. Avierna skickas ut under sista veckan i september. Om du inte har fått din avi i början av oktober, vänligen kontakta oss via e-post eller telefon.
Under den första veckan i oktober kommer vi att visa förståelse för eventuella sena inbetalningar.
Vad händer om jag betalar avgiften för sent?
Om betalningen inte är inne på förfallodagen kan en påminnelseavgift och/eller inkassoavgift tillkomma.
Vad är överlåtelseavgift och pantförskrivningsavgift?
Dessa är administrativa avgifter som kan tas ut vid ägarbyte eller när bostaden pantsätts. De framgår av föreningens stadgar.
Hur gör jag om jag råkat betala avgiften två gånger?
Om du betalat dubbelt kan du kontakta oss. Ange vilket belopp som betalats dubbelt och till vilket bankkonto du önskar återbetalningen. Det går också bra att låta beloppet stå kvar som tillgodo inför nästa månads avi.
Varför har mitt autogiro inte dragits?
Kontrollera att det finns pengar på kontot den dag då dragningen görs (sista vardagen i månaden). Om dragningen misslyckas görs ytterligare några försök. Vid fortsatta problem, kontakta din bank för att kontrollera autogirot.
Jag har bytt bank, hur ändrar jag mitt autogiro?
Du avslutar det gamla autogirot via din internetbank och ansöker om ett nytt hos din nya bank. Det är viktigt att detta görs i god tid före nästa förfallodag för att undvika att du behöver göra en manuell betalning.